de AlinaC » Mie Apr 25, 2007 8:19 am
[b:]IX ACTIVITATILE EDUCATOAREI[/b:]
a) PROIECTAREA SI SUSTINEREA ACTIVITATILOR
In pedagogia Waldorf, educatoarea isi elaboreaza planul de activitate anual, pe epoci, pe saptamana, pe zi in functie de specificul grupei si de cunoasterea fiecarui copil in parte.
In functie de epoca se stabileste intr-un mod creator-artistic continutul jocului ritmic, basmul si tema activitatilor practice. Tinand cont de nivelul gmpei, educatoarea isi alege sau concepe: jocul de degete, activitatile gospodaresti, lucrul de mana.
Un instrument de lucru concret, foarte important, este jurnalul educatoarei. Aici ea consemneaza zilnic observatiile sale asupra copiiior (individual sau la nivelul grupei). Situatiile problema - de criza (pentru copiii in cauza), experientele dobandite, progresele facute de copii, solutii viitoare, schimbari aparute in comportamentul copiiior etc.
Inainte de inscrierea in grupa, educatoarea are intalniri cu parintii si copiii pentru a-i cunoaste.
Parintele completeaza un chestionar, iar raspunsurile primite sunt pentru educatoare o prima faza in cunoasterea copilului.
In cursul anului scolar, educatoarea observa si urmareste permanent dezvoltarea personalitatii fiecarui copil cu ajutorul consemnarilor facute in caietul de observatii.
In colectivele Waldorf, educatoarele se intalnesc saptamanal in consiliul cadrelor didactice care are in structura partea pedagogica, tehnica si administrativa.
Partea pedagogica a conferintei cadrelor didactice are ca scop perfectionarea permanenta a educatoarelor. Se studiaza un text, se discuta cai de aplicare in practica a cunostintelor pedagogice dobandite teoretic (prin studiu individual, simpozioane, perfectionari ale educatoarelor pe o tema data). Se face schimb de experienta pe o tema aleasa in prealabil; se ia in analiza - studiu cazul unui copil sub toate aspectele. Se cauta in comun o intelegere aprofundata a copilului respectiv precum si solutii de a sprijini copilul respectiv in evolutia lui
Partea tehnica are in vedere punerea in practica a unei tehnici de lucru necesara predarii la clasa, executarea unui obiect necesar in predarea la clasa; invatarea unui cantec etc.
La partea administrativa se stabilesc impreuna coordonatele activitatilor curente sau ocazionale comune si se anunta activitatile fiecarei gnrupe: data, locul, mijloacele necesare, ce sarcini concrete isi asuma fiecare cadru didactic, ce relatii se stabilesc cu alti factori care mai pot contribui la buna desfasurare a evenimentului.
b) OBSERVAREA EVOLUTIEI COPILULUI
In procesul de cunoastere a copilului educatoarea are in vedere:
-observarea atenta a copilului
-descrierea celui observat
-ce exprima si care pot fi semnificatiile observatiilor culese in legatura cu evolutia copilului. Pentru cunoasterea copilului educatoarea are in vedere aspectele: fizic, cognitiv, limbajul, vointa, comportamentul socio-afectiv.
Crearea unei relatii firesti, de colaborare, dialog intre educatoare si copii este conditia pentru fiecare actiune pedagogica. Relatia poate fi stabilita atunci cand educatoarea percepe fiinta copilului.
c) COLABORAREA CU PARINTII
La venirea in gradinita, -parintii fac cunostinta cu principiile pedagogiei Waldorf si astfel ei dobandesc o imagine despre mediul pe care ii vor frecventa copiii lor.
Familiarizarea cu pedagogia Waldorf se realizeaza prin vizitele la gradinita ale parintilor impreuna cu copiii, inainte de inscriere, participarea la sarbatori, intalniri cu parintii, conferinte, simpozione, bazare,prin punerea la dispozitie din biblioteca gradinitei a revistelor de specialitate, a cartilor, pliantelor, conferintelor.
Parintii participa la activitatea zilnica de sustinere a gradinitei, atat din punct de vedere practic cat si material. Colaborarea dintre parinti si educatoare trebuie sa fie reciproca si sa slujeasca interesele copiilor. Ritmic au loc intalniri cu parintii, in care dobandesc cunostinte despre metodele si mijloacele in care se aplica pedagogia Waldorf, au loc dezbateri pe teme pedagogice.
Totodata ei pregatesc sarbatorile, repara jucarii, confectioneaza jucarii pentru bazar, participa la curatenia salii de grupa, la amenajarea salii, la dotarea bucatariei cu materiale de inventar, amenajarea curtii de joc, participa la excursii, plimbari etc.
Colaborarea educatoarelor cu parintii se largeste prin discutii individuale si vizitarea copilului in mediul familial. Cu acest prilej ea are ocazia sa cunoasca conditiile de viata ale copilului, aspecte noi legate de comportamentul lui, felul cum se relationeaza cu membrii familiei.
Parintii sprijina activitatea gradinitei sub toate formele si pot sa se constituie in asociatii cu statut juridic.
Educatorii si parintii dezvolta o relatie de parteneriat, constituind o echipa ce va insoti copilul pe parcursul dezvoltarii sale fizice, intelectuale si spiriruale cu dragoste si profesionalism. La incheierea activitaiii copilului in gradinita, parintii cunosc nivelul lui de dezvoltare si al pregatirii acestuia pentru scoala.
d) PERFECTIONAREA EDUCATOAREI
1. Proiectarea - planificarea activitatilor anului, saptamanii, zilei, conform programei.
2. Participarea la consiliul saptamanal, la conferinte desfasurate in unitate, zonale, nationale, si internationale.
3.Participarea la formarea continua la nivel de unitate, la nivel local, national si international.
4.Crearea si folosirea mijloacelor de invatamant specifice activitatii Waldorf.
5. Cunoasterea si stimularea copiilor in evolutia lor.
6. Crearea si mentinerea unor relatii permanente cu parintii pentru sustinerea activitatilor din gradnita.
7. Colaborarea cu colectivul Waldorf si comunitatile gradinitelor Waldorf regionale, din tara si strainatate.
8. Colaborarea in forme de pregatire pentru viitoare cadre didactice.
9. Elaborarea de documente scolare: programe, regulamente, colectii de materiale — in cadrul alternativei si al reformei.