[b:]voichita a scris:[/b:]
[quote:](...) iar a supraprecia capacitatea copiilor nostrii de a invata este o greseala . Asa cum ne preocupa alimentatia lor sanatoasa ar trebui sa ne pese si de educatia lor si sa nu folosim sabloane prafuite legate de \"distrugerea copilariei \" sau \"obosirea copilului\". Nu putem lasa educatia copiilor doar in grija exclusiva a institutiilor statului si sa sarim panicati doar atunci cand lucrurile nu merg bine.Riscam sa le irosim sanse, talente si calitati care raman neimplinite.[/quote:]
Pai tocmai despre \"supraaprecierea\" in cauza mi se pare ca aminteam si eu (desi , cred ca tu ai vrut sa scrii \"subaprecierea\").
In primul rand, n-as considera ca \"sabloane prafuite\" faptul ca nu doresti sa-ti vezi copilul dand \"teste\" la .. 5 ani. Sau ca opinezi ca nu-i musai sa invete la trei ani \"numere\" (daca invata si-i place, nu-l opreste nimeni). Dealtfel, sunt convins ca prin joc poti sa-l inveti aproape orice, insa .... nu musai dupa o \"programa\" si nu musai facand \"evaluari\". Imi dau seama de evolutia copilului chiar si la 1,5 ani si pentru asta nu dau \"teste\" si nici \"evaluari\". (Nu stiu de ce , insa vis-a-vis de acestea (poate gresesc?!), insa am impresia ca sunt facute mai mult pentru a \"califica\" o gradinita sau alta, in ideea de a crea si aici imagini de \"gradinite de elita\" sau gradinite \"mai putin elitiste\", functie de anumite rezultate.Repet, poate e doar o parere).
Aici am sa fac o mica paranteza: nu as dori nicidecum sa imit anumiti user-i, dandu-ma in petec cu \"scoala\" facuta de mine. Multa, putina, asta numai prin comparatie cu altii se poate judeca (oricum, mi s-a acrit). Unde vreau de fapt sa ajung: privind in urma, imi dau seama ca , de multe ori, pretentiile exagerate ale scolii si programele supraincarcate mi-au cam \"furat\" din unele momente ale copilariei (si asta in conditiile in care, eu am invatat primele cifre, numere si litere abia la scoala, nicidecum la gradinita. Ce sa-i faci asa erau vremurile!). Pornind de aici, promit ca in ceea ce-l priveste pe al meu copil o sa-l las sa invete atat cat e necesar si simte ca poate. Prin asta a nu se intelege ca nu voi actiona in asa fel incat sa-l \"conving\" sa mearga cat mai \"sus\". Nu! Atata doar ca acolo unde cerintele mi se vor parea exagerate si hai sa recunoastem, uneori fara sens, nu-l voi forta. Indiferent de \"evaluari\"!
Pe de alta parte, legat de \"preocuparea\" de care aminteai, faptul ca discutam una sau alta (chiar daca nu suntem musai de acord asupra unor puncte oarecare) cred ca , in primul rand dovedeste \"preocupare\", nu? Manifestata diferit, e adevarat, abordata, poate din perspective diferite, insa tot preocupare se cheama ca e (oricum, recunosc, aluzia a fost subtila, desi nu cred ca ai ceva impotriva initiativei legate de alimentatie).
In acelasi context, nu cred ca, a-ti dori ca al tau copil sa fie cat mai \"copil\" pana la o anumita varsta, constituie o debarasare de obligatiile parintesti intr-ale educatiei, \"lasand totul in grija institutiilor statului\". As spune, chiar din contra.
Inseamna sa te obligi pe tine, ca parinte mai mult, in conditiile in care , spre exemplu, la gradinita s-ar face mult mai putin decat se face astazi.
Si uite asa, am sarit de la o extrema la alta: de la \"umor\" am trecut la prea multa seriozitate.
Si apropos de \"supararea\" ta: e greu cand scrii, sa il faci pe celalat sa inteleaga de multe ori, adevaratele tale intentii (ceea ce se intampla uneori si cand discuti \"live\"). Oricum ale mele nu au fost nicidecum altele decat de a-mi exprima ..... mirarea (si dezacordul, asta e clar si imi mentin pozitia) ca parca, parca se cere cam mult, cand, natural, cel mai de pret lucru e libertatea. Cat mai multa!
Nu uita, Voichita, e parerea mea si atat (si intrucat pe ici, pe colo nu suntem de acord asta inseamna ca nu ne plictisim pe forum)!