[b:]2. JOC RTTMIC, JOC DE DEGETE, EURITMIE
JOCUL RITMIC[/b:]
CONSIDERATII GENERALE
Jocul ritmic ocupa un loc central al activitatii in gradinita Waldorf. Jocul ritmic este o activitate condusa, complexa, in care are loc educatia interdisciplinara prin imbinarea artistica si plina de sens a versurilor, cantecelor, miscarilor si gesturilor, in continuturi orientate dupa anotimp si sarbatori.
Jocul ritmic este creat de educatoare si cuprinde cele mai variate continuturi: astfel, regasim transformarile din natura, muncile specifice fiecarui anotdmp, munca din casa si gospodarie, diferite meserii; viata plantelor si a animalelor de-a lungul anului etc.
Prin jocul ritmic are loc interdisciplinar exersarea limbajului, largirea orizontului de cunoastere, cultivarea miscarii armonioase, cultivarea unui limbaj al miscarii, educatia muzicala.
Jocul ritmic se bazeaza pe puterea de imitare, avind ca model educatoarea, in functie de dezvoltarea proprie si dispozitia de moment a copilului.
Obiectivele jocului ritmic sunt compatibile cu cele ale invatamantului clasic, unde se realizeaza prin:
• activitati de educare a limbajului
• activitati matematice
• activitati de cunoastere a mediului
• activitati de educatie pentru societate
• activitati de educatie muzicala
• activitati de educatie fizica
OBIECTIVE CADRU
- Dezvoltarea relatiilor spatiale, a coordonarii in miscare, a relatiilor sociale de grup
- Stimularea calitatilor intelectuale, de vointa si afective, in vedera aplicarii independente a deprinderilor insusite
OBIECTIVE
Copilul sa poata:
- sa dobandeasca cunostinte despre natura, plante, animale si societate
- sa se exprime correct din punct de vedere grammatical
- sa perceapa muzicalitatea limbii, expresivitatea, ritmul, accentul si nuanta, auzul fonematic prin limba si muzica;
- sa exerseze indirect intonatia si respiratia corecta in timpul rostirii si cantului;
- sa intoneze sunetele muzicale, sa respecte linia melodica, ritmul, tempoul, dinamica melodiei, sa interpreteze expresiv;
- sa exprime prin gesturi imaginile sugerate prin rostire;
- sa coordoneze miscarile cu ritmul si melodia;
- sa asculte, sa urmareasca cu atentie si sa se exprime prin miscare si prin cantec.
Copilul are prilejul sa exerseze schema corporala, relatiile spatiale, coordonarea in miscare, relatiile de grup, prin diferite polaritati de ritm: repede - rar, tare - incet, stinga - dreapta, inainte - inapoi, sus - jos, inauntru - in afara, miscare - repaus, miscari ample executate cu tot corpul, cu degetele, fata - spate, grupari - regrupari, energic - delicat
CONTINUTURI POSIBILE
- Primul joc — amintiri de vacanta: mare, munte, bunici;
- Sarbatoarea Recoltei: seceris, treierat, macinat, pregatirea painii, culesul fructelor si al legumelor, culesul strugurilor si obtinerea mustului, fenomene atmosferice specifice;
- Sarbatoarea lampioanelor: pregatirea animalelor si a intregii naturi pentru iarna;
- Sarbatoarea de Mihail: despre curaj — binele invinge raul;
- Sarbatoarea Sfantului Nicolae;
- Jocul de Craciun: colinde, datini, obiceiuri legate de nasterea pruncului Isus si inchinarea pastorilor;
- Jocul celor trei magi: colinde, datini, obiceiuri legate de inchinarea magilor,
- Joe de iarna: fenomene ale naturii, jocuri, activitati specifice;
- Jocul de carnaval: cantece, jocuri hazlii, meserii, basme, revenirea naturii la viata;
- Joc de primavara: fenomene ale naturii, jocuri, activitati specifice ale oamenilor;
- Joc de Paste: reinvierea naturii: semanat, incoltit, inmugurit, inverzit, inflorit, obiceiuri legate de Paste -traditii locale: vopsitul si asezarea oualor in iarba;
- Joc de Inaltare: pasari, evolutia oului, iesirea puilor din oua si zborul pasarilor, plante, inaltarea pufului de papadie;
- Joc de Rusalii: comunitate - coborarea porumbelului;
- Sfarsit de an scolar - plecarea copiilor la scoala;
- Joc de vara — Sanziene: fluturi, albine, foc - traditii locale.
Prezentarea intuitiva a procesului evolutiv al bobului de grau pana la stadiul de paine, al unei plante de la samanta la fructul copt; evolutia in lumea animala de la ou - la pui - la pasare, de la omida la fluture, il ajuta pe copil sa perceapa ciclicitatea si evolutia din natura — constituind un prilej important pentru cunoasterea mediului, pentru educatie intelectuala. Educand copilul intr-o atitudine pozitiva fata de mediu, invatandu-1 sa-1 ocroteasca, punem bazele educatiei ecologice.
Repetata an de an, prezentarea acestor sarbatori, prin ritmicitatea revenirii lor, ajuta copilul sa se dezvolte armonios din punct de vedere senzorial, intelectual, afectiv si volitiv.
[b:]JOCUL DE DEGETE[/b:]
CONSIDERATII GENERATE
Cunoscand faptul ca mana are cea mai mare arie corespondenta pe creier si ca implicit activitatea ei este legata de dezvoltarea creierului, pedagogia prescolara Waldorf acorda o mare atentie jocurilor de degete. Centrele vorbirii sunt in apropierea centrelor de miscare a mainilor si astfel ele se pot ajuta, stimula sau bloca reciproc. Astfel, dezvoltand mobilitatea degetelor, contribuim la dezvoltarea limbajului si a gandirii.
Obiectivele jocului de degete sunt compatibile cu cele ale invatamantului clasic, unde se realizeaza prin:
-activitati de educare a limbajului
-activitati matematice
-activitati de cunoastere a mediului
-activitati de educatie pentru societate
-activitati de educatie muzicala
-activitati de educatie fizica
OBIECTIVE CADRU
Dezvoltarea relatiilor spatiale, a coordonarii in miscare, a motricitatii fine a mainilor. Stimularea calitatilor intelectuale, de vointa si afective, in vederea aplicarii independente a deprinderilor insusite.
OBIECTIVE
Copilul sa poata:
- sa invete versuri din folclorul copiilor, experimentand astfel ritmul, muzicalitatea, constructia fonetica a limbii pronuntand corect toate sunetele intr-o fluenta expresiva;
- sa recite ritmic, sa pronunte grupele de silabe intr-un mod diferentiat, clar
- sa rosteasca cuvinte in silabe, sa diferentieze sunetele, sa isi formeze un auz fonematic cat mai fin, necesar invatarii citit-scrisului;
- sa numere crescator si descrescator, pe sarite, din doi in doi, sa adune si sa scada;
- sa-si dezvolte puterea de concentrare si stapanirea de sine;
- sa-si dezvolte atentia si spiritul de observatie;
- sa-si dezvolte fantezia si creativitatea. CONTINUTURI POSIBILE
Numaratori, recitative, versuri din folclorul copiilor, framantari de limba, onomatopee, cantece, ghicitori, scurte povestioare, glume, jocuri hazlii.
[b:]EUR1TMIA[/b:]
CONSIDERATII GENERALE
Dezvoltata de Rudolf Steiner la inceputul sec. XX, euritmia este o arta in care vorbirea si muzica sunt reprezentate vizibil, in miscare.
Intregul corp uman devine instrument al expresiei artistice. El reveleaza prin miscare procesele obiective ale rostirii si cantarii.
Euritmia este activa in domeniul artistic, cel didactico-pedagogic si cel terapeutic. Ea nu trebuie confundata cu arta pantomimei, a dansului, si nici cu jocul rimic. Euritmia se slujeste de omul intreg, folosind cel mai flexibil instrument, corpul uman, intr-o curgatoare si expresiva gestica a bratelor, a palmelor si a intregului corp, intr-o unitate dinamica.
In gradinita Waldorf, euritmia didactico-pedagogica se desfasoara o data pe saptamina si este condusa de cadre didactice specializate, cu studii finalizate cu diploma certificata de Goetheanum, Elvetia.
Prin euritmie, copilul traieste intr-o lume a imaginii, dar nu o imagine de vis, ci una legata de propria lui corporalitate.
Patrunzand in ,,sufletul miscarii\", prin exersarea vointei proprii, copilul isi dezvolta nu numai un corp armonios, ci si initiativa, gratia miscarilor si-si percepe echilibrul unui gest sau al unei atitudini realizate cu propriul trup.
Copilul devine in timp sensibil la calitatea gesturilor, a imaginilor interioare si a trairilor, astfel ca miscarile trupului sau vor fi mai armonioase, mai clare, mai pline de sens.
Euritmia are astfel un rol multiplu - artistic, didactic dar si terapeutic.
Papucii de euritmie atenueaza zgomotele in timpul miscarii. Miscarea este deseori insotita de lira, instrument ale carui sunete sensibilizeaza senzorial copilul, deschizindu-l spre o noua calitate a miscarii si trairii.
Obiectivele euritmiei sunt compatibile cu cele ale invatamantului clasic, unde se realizeaza prin:
activitati de educare a limbajului
activitati de educatie muzicala
activitati de educatie fizica
activitati de educatie pentru societate
OBIECTIVE CADRU
• Dezvoltarea capacitatii de orientare in spatiu
• Formarea unei imagini interioare coerente cu privire la propriile dimensiuni spatiale
OBIECTIVE
Fortificarea copilului in general, asa cum este el privit de pedagogia Waldorf. Copilul sa poata: .
- sa-si intareasca vointa prin repetarea gesturilor pline de sens;
- sa-si cultive perceptia corporala proprie;
- sa-si dezvolte mobilitatea si independenta de miscare.
Prin euritmie, copilul dezvolta capacitatea de a avea o pozitie verticala a corpului, isi misca liber bratele, isi ia in stapanire propriul corp.
CONTINUTURI
Jocuri ce pot avea motive din basme, din anotimpuri, din serbarile anului, din mici povestioare, versuri
Nota: La gradinita euritmia este predata exclusiv de catre specialist (profesor euritmist) si nu de catre educatoare