gradinita waldorf

Re:continuare - cateva puncte din programa gradinitelor Wald

Mesajde AlinaC » Lun Apr 23, 2007 7:33 am

eh, na ca mi-a aparut ultimul mesaj de 2 ori :ohmy:
imi cer scuze :blink:
AlinaC
 
Mesaje: 208
Membru din: Mie Mar 28, 2007 8:00 am

Re:PENTRU DANIELA

Mesajde Daniela » Lun Apr 23, 2007 2:17 pm

Alina C,i-ti multumesc mult pentru informatie:kiss: ,eu am o colega de facultate care lucreaza la un centru de pedagogie curativa in Orastie si mi-a spus ca exista unul si la Cluj,la gradinita Waldorf.Am terminat facultatea de psihopedagogie sociala si as fi interesata de un astfel de centru.De cel de la Simeria stiam ,dar am crezut ca este si la Cluj,am intrebat cateva persoane de acest centru ,dar nimeni nu auzise de centrul de pedagogie curativa.
Multumesc mult pentru raspuns si pentru informatiile pe care ni le oferi la acest topic.
Daniela
 
Mesaje: 294
Membru din: Joi Feb 23, 2006 3:24 pm

Re:continuare - cateva puncte din programa gradinitelor Wald

Mesajde AlinaC » Mie Apr 25, 2007 7:07 am

[b:]VII. PREGATIREA COPIILOR PENTRU SCOALA[/b:]
In grupele Waldorf sunt copii de varste diferite, ca intr-o familie si astfel acei copii care urmeaza sa intre in scoala nu sunt izolati, iar temele lor de pregatire sunt incluse in parcursul zilnic general. Ei vor avea resposabilitati marite, de indnunare a celor mai mici si de realizare a unor lucrari complexe, care sa urmareasca:
- activitatea de coordonare ochi-mana-creier;
- motricitatea fina;
- parcurgerea unui proces tehnologic in executarea unui obiect util;
- asumarea de responsabilitati;
- cultivarea gandirii clare prin povestire, basm, activitati matematice conexe;
- independenta in actiune;
- vointa de a finaliza un lucru inceput
Astfel se creeaza in timp premizele unor abilitati intelectuale, psihice si fizice care sa ii permita copilului accederea la invatamantul scolar si integrarea in modul de lucru in clasa.

[b:]VIII. EVALUARE[/b:]
Evaluarea este continua, sustinuta prin observarea zilnica a nevoilor, intereselor, comportamentelor, achizitiilor copilului.
Copilul va fi observat in diferite situatii si momente ale programului zilnic in raport cu criteriile de evaluare stabilite anterior de educatoare. Altfel spus, educaloarea poate fructifica fiecare moment al zilei pentru a afla nivelul de cunostinte, abilitati, achizitii sociale al copiilor din grupa.
Lucrarile copiiior constituie un instrument de lucru permanent si eficient, de cunoastere a evolutiei acestora.
Pedagogia prescolara Waldorf foloseste mijloace de evaluare indirecta, care protejeaza copilul si ii confera siguranta si detasare.
Evaluarea de la sfarsitul ciclului de gradinita are in vedere finalitatile care vizeaza maturitatea scolara, cuprinse in “Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii\".
AlinaC
 
Mesaje: 208
Membru din: Mie Mar 28, 2007 8:00 am

Re:continuare - cateva puncte din programa gradinitelor Wald

Mesajde AlinaC » Mie Apr 25, 2007 8:19 am

[b:]IX ACTIVITATILE EDUCATOAREI[/b:]

a) PROIECTAREA SI SUSTINEREA ACTIVITATILOR
In pedagogia Waldorf, educatoarea isi elaboreaza planul de activitate anual, pe epoci, pe saptamana, pe zi in functie de specificul grupei si de cunoasterea fiecarui copil in parte.
In functie de epoca se stabileste intr-un mod creator-artistic continutul jocului ritmic, basmul si tema activitatilor practice. Tinand cont de nivelul gmpei, educatoarea isi alege sau concepe: jocul de degete, activitatile gospodaresti, lucrul de mana.
Un instrument de lucru concret, foarte important, este jurnalul educatoarei. Aici ea consemneaza zilnic observatiile sale asupra copiiior (individual sau la nivelul grupei). Situatiile problema - de criza (pentru copiii in cauza), experientele dobandite, progresele facute de copii, solutii viitoare, schimbari aparute in comportamentul copiiior etc.
Inainte de inscrierea in grupa, educatoarea are intalniri cu parintii si copiii pentru a-i cunoaste.
Parintele completeaza un chestionar, iar raspunsurile primite sunt pentru educatoare o prima faza in cunoasterea copilului.
In cursul anului scolar, educatoarea observa si urmareste permanent dezvoltarea personalitatii fiecarui copil cu ajutorul consemnarilor facute in caietul de observatii.
In colectivele Waldorf, educatoarele se intalnesc saptamanal in consiliul cadrelor didactice care are in structura partea pedagogica, tehnica si administrativa.
Partea pedagogica a conferintei cadrelor didactice are ca scop perfectionarea permanenta a educatoarelor. Se studiaza un text, se discuta cai de aplicare in practica a cunostintelor pedagogice dobandite teoretic (prin studiu individual, simpozioane, perfectionari ale educatoarelor pe o tema data). Se face schimb de experienta pe o tema aleasa in prealabil; se ia in analiza - studiu cazul unui copil sub toate aspectele. Se cauta in comun o intelegere aprofundata a copilului respectiv precum si solutii de a sprijini copilul respectiv in evolutia lui
Partea tehnica are in vedere punerea in practica a unei tehnici de lucru necesara predarii la clasa, executarea unui obiect necesar in predarea la clasa; invatarea unui cantec etc.
La partea administrativa se stabilesc impreuna coordonatele activitatilor curente sau ocazionale comune si se anunta activitatile fiecarei gnrupe: data, locul, mijloacele necesare, ce sarcini concrete isi asuma fiecare cadru didactic, ce relatii se stabilesc cu alti factori care mai pot contribui la buna desfasurare a evenimentului.

b) OBSERVAREA EVOLUTIEI COPILULUI
In procesul de cunoastere a copilului educatoarea are in vedere:
-observarea atenta a copilului
-descrierea celui observat
-ce exprima si care pot fi semnificatiile observatiilor culese in legatura cu evolutia copilului. Pentru cunoasterea copilului educatoarea are in vedere aspectele: fizic, cognitiv, limbajul, vointa, comportamentul socio-afectiv.
Crearea unei relatii firesti, de colaborare, dialog intre educatoare si copii este conditia pentru fiecare actiune pedagogica. Relatia poate fi stabilita atunci cand educatoarea percepe fiinta copilului.

c) COLABORAREA CU PARINTII
La venirea in gradinita, -parintii fac cunostinta cu principiile pedagogiei Waldorf si astfel ei dobandesc o imagine despre mediul pe care ii vor frecventa copiii lor.
Familiarizarea cu pedagogia Waldorf se realizeaza prin vizitele la gradinita ale parintilor impreuna cu copiii, inainte de inscriere, participarea la sarbatori, intalniri cu parintii, conferinte, simpozione, bazare,prin punerea la dispozitie din biblioteca gradinitei a revistelor de specialitate, a cartilor, pliantelor, conferintelor.
Parintii participa la activitatea zilnica de sustinere a gradinitei, atat din punct de vedere practic cat si material. Colaborarea dintre parinti si educatoare trebuie sa fie reciproca si sa slujeasca interesele copiilor. Ritmic au loc intalniri cu parintii, in care dobandesc cunostinte despre metodele si mijloacele in care se aplica pedagogia Waldorf, au loc dezbateri pe teme pedagogice.
Totodata ei pregatesc sarbatorile, repara jucarii, confectioneaza jucarii pentru bazar, participa la curatenia salii de grupa, la amenajarea salii, la dotarea bucatariei cu materiale de inventar, amenajarea curtii de joc, participa la excursii, plimbari etc.
Colaborarea educatoarelor cu parintii se largeste prin discutii individuale si vizitarea copilului in mediul familial. Cu acest prilej ea are ocazia sa cunoasca conditiile de viata ale copilului, aspecte noi legate de comportamentul lui, felul cum se relationeaza cu membrii familiei.
Parintii sprijina activitatea gradinitei sub toate formele si pot sa se constituie in asociatii cu statut juridic.
Educatorii si parintii dezvolta o relatie de parteneriat, constituind o echipa ce va insoti copilul pe parcursul dezvoltarii sale fizice, intelectuale si spiriruale cu dragoste si profesionalism. La incheierea activitaiii copilului in gradinita, parintii cunosc nivelul lui de dezvoltare si al pregatirii acestuia pentru scoala.

d) PERFECTIONAREA EDUCATOAREI
1. Proiectarea - planificarea activitatilor anului, saptamanii, zilei, conform programei.
2. Participarea la consiliul saptamanal, la conferinte desfasurate in unitate, zonale, nationale, si internationale.
3.Participarea la formarea continua la nivel de unitate, la nivel local, national si international.
4.Crearea si folosirea mijloacelor de invatamant specifice activitatii Waldorf.
5. Cunoasterea si stimularea copiilor in evolutia lor.
6. Crearea si mentinerea unor relatii permanente cu parintii pentru sustinerea activitatilor din gradnita.
7. Colaborarea cu colectivul Waldorf si comunitatile gradinitelor Waldorf regionale, din tara si strainatate.
8. Colaborarea in forme de pregatire pentru viitoare cadre didactice.
9. Elaborarea de documente scolare: programe, regulamente, colectii de materiale — in cadrul alternativei si al reformei.
AlinaC
 
Mesaje: 208
Membru din: Mie Mar 28, 2007 8:00 am

Scoala pentru parinti

Mesajde AlinaC » Lun Mai 28, 2007 11:33 pm

[b:]Scoala pentru parinti - Jucăriile[/b:]


În lucrarea sa „Educarea copilului din punctul de vedere al ştiinţei spirituale”, Rudolf Steiner afirmă următoarele: „Copilul învaţă nu prin faptul că i se transmit poveţe şi învăţături, ci prin imitare. Organele sale îşi dezvoltă formele prin modul în care ambianţa fizică le influenţează. O vedere sănătoasă se formează când în apropierea copilului sunt prezente culorile şi condiţiile de luminozitate juste, pe când în creier şi în circuitul sangvin se creează predispoziţiile fizice pentru un simţ sănătos faţă de ceea ce este moral, dacă în jurul său copilul vede acest lucru. Dacă în primii şapte ani de viaţă copilul vede în jurul său numai fapte necugetate, creierul său va lua asemenea forme încât, mai târziu, îl vor predispune la acte necugetate. Dacă oamenii ar putea privi cum creierul îşi structurează formele, atunci ei le-ar oferi cu siguranţă copiilor lor numai jucăriile potrivite pentru a stimula corect activitatea de formare a creierului. Toate jucăriile care constau doar din forme moarte, matematice, au o acţiune pustiitoare şi ucigătoare asupra forţelor vitale ale copilului, pe când tot ce animă reprezentarea acţionează în mod just”.
Găsirea şi alegerea jucăriilor potrivite reprezintă astăzi pentru părinţi o problemă specială, datorită diversităţii ofertei jucăriilor existente. La întrebarea care se ridică în faţa acestei probleme, Dr. Michaela Gloeckler descrie în cartea „Creşterea şi îngrijirea copilului” faptul că un copil, în timpul jocului său este cu totul absorbit, activitatea lui contând mult, jucăria respectivă fiind suportul imaginaţiei sale. Descrie o jucărie adecvată „orice obiect ce îl mobilizează pe copil la o activitate vioaie şi care reprezintă în sine atât de puţin, încât în fantezia sa copilul să-l poată înzestra şi defini în permanenţă.”
Sunt date câteva exemple de jucării care pot fi folosite în primii ani de viaţă: ”Jucărie poate fi un deget a cărui mişcare şi dexteritate pot fi observate. Tot astfel, un colţ de pernă ce poate fi îndoit şi întors pe dos. Jucărie este o cutie pe care o deschizi şi o închizi şi în care se pot introduce şi scoate din nou obiecte. Jucărie este şi o bucăţică de lemn cu care se poate lovi în masă şi se pot asculta zgomotele. Mai târziu, este un robinet şi un dop de sticlă cu care poate lua apă şi forma un lac; şi o oală de gătit pe care copilul o loveşte cu o lingură este interesantă, o minge împletită în mai multe culori şi umplută cu lână pe care o rostogoleşte, o aruncă şi o împinge; mici bucăţele de material cu care poate fi acoperit şi apoi descoperit te miri ce”.
Jucăriile perfect concepute nu lasă loc imaginaţiei copilului; „mişcările rafinate, efectele de lumină ale jucăriilor tehnice fascinează copilul, transformându-l în observator, în loc să-l pună în situaţia de a fi el însuşi activ. Sensul jocului este acela de a da copilului posibilitatea de a se dezvolta sănătos printr-o activitate proprie şi prin activarea fanteziei creatoare libere”.
Tulburările de vorbire şi legastenia pot fi prevenite prin exerciţii de îndemânare, echilibru şi orientare, „precum şi în general, prin educarea activităţilor senzoriale cu ajutorul unor materiale adecvate”.
La pag. 195, dr. Glockler descrie îngrijorarea celor care îngrijesc şi educă copiii în faţa unor tulburări şi deficienţe profunde cum ar fi: dependenţa de droguri, lipsa fanteziei, a unei prospeţimi sufletesc-spirituale şi un vacuum lăutric. „Unii părinţi se întreabă dacă dependenţa de droguri ce se răspândeşte atât de rapid în prezent nu-şi are cumva cauza esenţială în faptul că, de mici, copiii sunt educaţi în sensul dependenţei de aparatură şi dispozitive de amuzament, în timp ce activităţii proprii, care oferă satisfacţii, precum şi acţiunilor îndreptate spre lumea înconjurătoare nu le sunt acordate nici un fel de spaţiu”.
Liana Nicolae
AlinaC
 
Mesaje: 208
Membru din: Mie Mar 28, 2007 8:00 am

Re:Scoala pentru parinti

Mesajde AlinaC » Mie Apr 01, 2009 12:54 am

O prezentare despre alternativa Waldorf, mai mult despre scoala, dar si un pic despre gradinita:

http://www.scribd.com/doc/13838347/Alternativa-Waldorf

O brosura despre pedagogia Waldorf in gradinita :

http://www.scribd.com/doc/13822048/eBoo ... -Gradinita
AlinaC
 
Mesaje: 208
Membru din: Mie Mar 28, 2007 8:00 am

Re:revista online pedagogie Waldorf

Mesajde WaldorfEdu » Dum Mai 09, 2010 7:25 pm

Actualizata saptamanal, independenta (este o initiativa personala pentru pedagogia W in sine, nu sustine nici o institutie oficiala)
http://waldorf-educatie.ro/
WaldorfEdu
 
Mesaje: 1
Membru din: Dum Mai 09, 2010 7:20 pm

Anterior

Înapoi la Educatie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron